آراویژن

شرکت طراحی سایت، سئو و دیجیتال مارکتینگ آراویژن

09128938665

مشاوره سئو

انواع فرمت ها را یکبار برای همیشه بشناسیم!!

انواع فرمت در این مقاله یکجا برای شما آورده ایم امیدوارم این مقاله کار شما را برای همیشه راحت کند.

 

در مورد فرمت فایل چه می دانید؟

فرمت فایل یا نوع فایل روشی استاندارد برای نشان دادن ساختار فایل (مثلا باینری یا اسکی بودن)، نوع فایل (تصویری، متنی و …)، رمز گذاشتن آن و مدل قرارگیری داده‌ها است. در واقع فرمت فایل، یعنی ساختار درونی آن و اینکه درونش چه محتویاتی برای چه استفاده‌ای دارد.با نوع فرمت فایل شما متوجه خواهید شد این فایل تصویری،صوتی و … می باشد.

 

انواع فرمت های تصویری

3GPi

موبایل های نوکیا سری 60 و موبایل های قدیمی تر از این فرمت برای ذخیره ویدئو استفاده می کنند. این فیلمها دارای تعدا فریم های محدود و سبک هستند لذا حجم و کیفیت این فایلها بسیار پایین است. برای تبدیل فیلم ها به این فرمت و بالعکس از نرم افزارهایی مانند Video Studio یا نرم افزار سبکNokia MultiMedia Builder استفاده می کنیم.

AVI

فرمت Audio Video Interleave که برای ذخیره فیلم های با کیفیت بالا و حجم کم استفاده می شود. این فیلم ها با استفاده از تکنیکDivx ساخته می شوند. این فرمت نصف فرمت مشهورMPG حجم دارد. بعلاوه می توانیم فایلهای متن با پسوندSRT را با برنامه notepad طراحی کرده و برای زیرنویس دادن به این فیلم ها استفاده کنیم. ایراد اصلی این فرمت این است که VCD های خانگی قابلیت پخش فیلمهایAVI را ندارند اما درون دستگاه هایDVD اجرا می شوند.

BIK

فایلهای ویدئوی بازی های کامپیوتری با پسوندBIK یا REZ ذخیره می شوند. با استفاده از برنامهRAD Video می توانیم این فیلمها را قبل از اجرای بازی تماشا کنیم. به این ترتیب می توانیم انتهای بازی ها را نیز ببینیم. برنامه RAD Video برای تبدیل این فیلم ها نیز مفید است.

DAT

فایل DAT در واقع به فایل داده گفته می شود. فایل هایMPG با پسوند سوریDAT درونCD های فیلم ذخیره می شوند. برای مثال یکCD فیلم را درون کامپیوتر گذاشته و وارد پوشهMPGAV می شویم. فایل های AVSQUE را کپی کرده و نام و پسوند آنها را به صورت دستی تغییر می دهیم بدون هیچ کانورتری می توانیم فایل DAT را بهMPG تغییر دهیم..

فایلهایDAT موجود در ویندوز معمولا فایلهای متن سبکی هستند که باnotepad باز می شوند.

MPG

فرمتMpeg فرمتی می باشد که برای فشرده سازی صدا و تصویر توسط گروه Motion Picture Experts Group طراحی شد. پس از ایجاد این فرمت کهMpeg نیز خوانده می شود، فرمت های دیگری از این خانواده ارائه شد که mpa , mp1,mp2,mp3 از آن جمله هستند. این فایلهای استاندارد فیلم دارای حجم و کیفیت مناسبی هستند. بدون هیچ کدک اضافه ای توسط مدیا پلیر ویندوز قابل پخش هستند. درVCD های خانگی نیز قابل پخش هستند.

WMV

مخففWindows Media Video که نوعی فایل مولتای مدیا بسیار کم حجم است. برای تهیه فیلمهای بلند و کم حجم از این فرمت استفاده می شود. فایلهای FLV نیز برای تهیه فیلمهای کوتاه و کم حجم استفاده می شوند. اگر در هنگام دانلود فیلمهای سینمایی به دنبال کیفیت هستیم فیلمهای WMV بهترین کیفیت ها را دارند.

انواع فرمت

انواع فرمت های صوتی

AMR

نوعی فایل صوتی است که بیشتر با ارائه موبایلها رایج شد. بیشتر صداهای ضبط شده توسط موبایلها با این پسوند ذخیره می شوند.

APE

نوعی فایل صوتی که مخفف عبارت monkeys audio file format است. از فایل میمون صوت کمتر استفاده می شود.

FLAC

نوعی فایل صوتی که مخفف عبارت free lossless audio codec است. از این فایل کمتر استفاده می شود.

Mid یا Midi

از مهمترین خصوصیت آنها حجم بسیار کم آنها برای مدت زیادی موسیقی است. اینگونه فایلها فاقد صدای خواننده یا برخی از ادوات موسیقی هستند. برای استفاده از این فایلها درپس زمینه سایت یا بلاگ استفاده می شود.

MP3

مخففMPEG Layer3 یک نوع فایل فشرده صوتی که به علت قابلیت پخش در دستگاه های پخش CD بسیار مورد استفاده است. فرمتMP3 یک سیستم متراکم و فشرده‌ای برای موسیقی می‌باشد که با کاهش تعداد بایتهای موجود در یک آهنگ، بدون صدمه به کیفیت صدای آن حجم فایل صوتی را کاهش می دهد. در واقعmp3 موفق ترین فرمت از خانواده Mpeg می باشد.

MPC

مخففMousePack Audio نوعی فایل صوتی که دیگر استفاده نمی شود.

OGG

نوعی فایل صوتی که توسط بازیها استفاده می شود.

TTA

مخفف True Type Audio نوعی فایل صوتی است که دیگر استفاده نمی شود.

WAV

فایل صوتی استاندارد ویندوز که به صورت WAVE نیز ذخیره شده و در CD های صوتی استفاده می شود. CD های صوتی همان CDهای آهنگ هستند که تنها 10 الی 15 آهنگ در آنها ذخیره شده و به سادگی در ویندوز کپی نمی شوند. برای این کار از طریق گزینهRIP در ویندوز مدیا پلیر اقدام کنید. حجم این فایلهای صوتی خیلی زیاد است ولی توابع API ویندوز به خوبی از آن پشتیبانی می کنند لذا برنامه نویسان هنوز از این صوتها استفاده می کنند.

WMA

مخفف Windows Media Audio که توسط مایکروسافت برای رقابت با MP3 بوجود آمد. حجم فایل WMA خیلی کمتر از MP3 است اما کیفیت آن نسبتاً پائینتر است. با این وجود در وب سایتها بیشتر از فایلهایWMA استفاده می شود. از سوی دیگر فایلهای MP3 به علت قابلیت پخش در دستگاه های پخشCD بسیار معروف تر هستند.

CDDA

در واقع فرمت CDهاي صوتي يا Audio CD ها است كه توسط ضبط ها وCD Player ها قابل اجرا است. اين فايل ساختار كامپيوتري ندارد و حتي نميشود آن را روي كامپيوتر كپي كرد.

MOD

فرمتMOD يكي از فرمتهاي قديمي كامپيوتر است كه در زمان سيستم عاملDOS محبوبيت زيادي داشت ولي با ورود ويندوز ، كاربرد خود را از دست داد. اين فرمت تا چهار كانال صوتي را پشتيباني ميكند. البته بيشتر براي پخش موزيك(بي كلام) مناسب است تا صداهاي ديگر.

AIFF

اين فرمت در اصل فرمت استاندارد كامپيوترهاي آميگا است. آميگا تا قبل از فراگير شدنPC حرف اول را در زمينه صدا و تصوير ميزد، تا سالها پس از ورودPC نيز فايلهاي صوتي آميگا كاربرد داشت.VOC

اين فرمت، به كمپانيCreative و كارتهاي صوتيSoundBlaster اختصاص دارد. فرمتVOC نيز با ورود ويندوز و فراگير شدن فرمت WAV، كم كم از گردونه خارج شد و اكنون كاربرد چنداني ندارد.

RA

فايلهاي RA نيز حجم كم و كيفيت قابل قبولي دارند، ولي چيزي كه آنها را از ديگر فرمتها متمايز ميكند، حجم آنها نيست بلكه خاصيتStreaming موجود در فايلهاي Real است. خاصيتStreaming يا جرياني ، باعث ميشود كه فايلهاي صوتي از طريق اينترنت پخش شوند ولي كپي نشوند. اين ويژگي كمك زيادي به توليد كننده ها ميكند و جلوي كپي هاي غيرمجاز را تا حدودي ميگيرد. همچنين به كمك اين قابليت، ميتوان صدا را به صورت زنده روي اينترنت پخش كرد. در حال حاضر اكثر راديوهاي اينترنتي براي پخش مستقيم برنامه هاي خود از فرمت Real استفاده ميكنند.

 

 

مطالب مرتبط
حذف اشیا و افراد عکس در فتوشاپ

ساده ترین راه حذف اشیا و افراد عکس در فتوشاپ

حذف اشیا و افراد عکس در فتوشاپ یکی از دغدغه های اکثر طراحان می باشد که رباد با آن روبرو […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *