آراویژن

فرق بین سایت و وب سایت در چیست؟

فرق سایت و وب سایت در چیست ؟ آیا این دو باهم فرق دارند ؟ در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

 تعریف سایت و وب سایت

سایت و وب سایت، هر دو لغتی انگلیسی هستند. واژه سایت (site) به معنای محل، پایگاه و موقعیت مکانی جسم یا شخصی می باشد. گاهی در زبان فارسی از این لغت در معنای مکان و موقعیت چیزی استفاده می شود. به عنوان مثال سایت باستان شناسی، در واقع به محل یا موقعیت یک مکان تاریخی و باستانی اشاره می کند. بدین ترتیب لغت وب سایت (Website) در حقیقت به مکان و محلی در اینترنت اطلاق می شود. این مکان در واقع پایگاه کاربران در اینترنت است که از طریق آدرس و لینک وب سایت می توان به آن دسترسی پیدا کرد.

در اصطلاح وب سایت را می توان به صورت زیر  تعریف کرد :

یک مجموعه از صفحه های به هم پیوسته که محتوا، اطلاعات و یا موضوعی را در قالب های گوناگون عرضه می کند و این اطلاعات در دسترس کاربران قرار می گیرند.

مطالعه ی بیشتر: چگونه سرعت ایندکس صفحات سایت را افزایش دهیم؟

 تفاوت بین سایت و وب سایت در چیزهایی است؟

در زبان فارسی، به اشتباه کلمه سایت را به جای وب سایت برای معرفی پایگاه های اینترنتی به کار می بریم. به بیان دیگر، در مورد فضای مجازی، دو لغت وب سایت و سایت در معنای یکسان به کار برده می شوند و در زبان فارسی تفاوتی با یکدیگر ندارند.فرق سایت و وب سایت بهتر است بدانیم تا درست از آن استفاده کنیم.

وبلاگ چیست؟

وبلاگ یک صفحه وب اطلاعاتی یا نوعی وب سایتی است که در شبکه جهانی وب منتشر می شود و از محتوای متنی مستقل و آموزنده در مورد یک موضوع خاص تشکیل شده است و در آن محتوا به ترتیب زمانی معکوس ارائه می شود (محتوای جدیدتر ابتدا ظاهر می شود). محتوای وبلاگ اغلب به عنوان ورودی یا «پست های وبلاگ» نامیده می شود؛ پست های معمولی وبلاگ همچنین دارای یک بخش نظرات هستند که در آن کاربران می توانند به مقاله پاسخ دهند.

وبلاگ ها بر روی چیزی که CMS (سیستم مدیریت محتوا) نامیده می شود اجرا می شوند. این فقط یک نام تجملی برای ابزاری است که به شما امکان می‌دهد محتوای وبلاگ خود را مشابه روشی که در MS Word یا Google Docs انجام می‌دهید ویرایش کنید. این CMS مدیریت محتوای شما را آسان‌تر می‌کند زیرا برای مراقبت مؤثر از وبلاگ نیازی به دانش توسعه وب یا برنامه‌نویسی ندارید.

بیشتر بدانید: تفاوت سایت با اینستاگرام

تفاوت وب سایت با وبلاگ

بسیاری از افراد این دو را باهم اشتباه می‌گیرند یا آن‌ها را به جای هم به کار می‌برند. اما این یک تصور غلط است. درست است که هردو شباهت‌هایی به یکدیگر دارند اما چگونگی ساخت، مدیریت و حوزه استفاده آن‌ها باهم فرسنگ‌ها تفاوت دارند. وبلاگ‌ها عموما رایگان‌اند، نیازی به طراحی ندارند و برای راه اندازی آن‌ها نیاز به دانش فنی خاصی نداریم.
در ادامه به چندین مورد از تفاوت های وب سایت با وبلاگ را برای شما آورده ایم:

  1. وب سایت ها اکثرا رسمی می باشند، اما وبلاگ ها اغل به صورت شخصی هستند.
  2. به روزرسانی سایت به زمان بیشتری نیاز دارد.
  3. از نظر ساختار وبلاگ ها ساده تر از  وب سایت ها می باشند.
  4. گفتمان حاکم بر وب سایت‌ها رسمی است، ولی وبلاگ‌ها گفتمانی غیر رسمی دارند.
  5. در وب سایت‌ها می‌توان صحبت از محدودیت و سانسور کرد، در حالی که وبلاگ‌ها از این نظر بسیار آزاد تردند.
  6. وب سایت‌ها گرایش به سکون و نظم و وبلاگ‌ها گرایش به پویایی و بی‌نظمی دارند.
  7. وب سایت ها حال و هوای مدرن و وبلاگ‌ها حال و هوای پست مدرن دارند.

سرویس های وبلاگدهی پر بازدید ایران

  • blogfa
  • persianblog
  • blogger
  • blogsky

پشتیبانی و نگهداری در وبلاگ بهتر است یا وب سایت؟

وبلاگ ها احتمالاً حفظ و نگهداری فنی راحت تری دارند. یکی از دلایل اصلی آن وجود قالب های یکنواخت می باشد. هنگامی که یک تغییر در یک آیتم ایجاد کنید، تمامی آیتمها در وبلاگ به روزرسانی می شود. برای بسیاری از طراحی وب سایت ها ممکن است به ایجاد تغییرات زیادی به منظور به روزرسانی و یا تغییر در ظاهر طراحی وب سایت نیاز باشد. طراحی وب سایت ها در این مورد بیشتر تغییر پذیر هستند.
به طور کلی طراحی وب سایت ها برای کسب و کار اینترنتی به قصد فروش و جذب مشتریان جدید می باشد در حالی که وبلاگ برای شخص بوده و به قصد اشتراک گذاری افکار، نظرات و ایده ها به دیگران و نیز متقابلاً دریافت نظرات خوانندگان از طریق انتقادات و پیشنهادات (کامنت ها و feedback) می باشد.
طراحی وب سایت ها و وبلاگ ها نیز میتوانند قابل تبدیل باشند. ممکن است شما اقدام به ساخت سایت نموده که شامل یک وبلاگ برای مطالب جدید و به روزرسانی اطلاعات هم باشد. یک طراحی وب سایت باعث ترویج فضای کسب و کار حرفه ای شده که موجب ایجاد اعتماد در مخاطبین می شود و باعث این میشود که فرد در هنگام استفاده از خدمات شما از حس اطمینان بیشتری برخوردار باشد و راحت تر اعتماد کند.

 

صفحه ی اینستاگرام آرا ویژن را دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط
قیمت طراحی سایت اختصاصی

قیمت طراحی سایت اختصاصی چقدر است؟

قیمت طراحی سایت اختصاصی به چه عواملی بستگی دارد؟ طراحی وب سایت امروزه به عنوان یک نیاز مهم برای کسب […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده
طراحی سایت شیرینی پدیده

طراحی سایت فروشگاهی شیرینی پدیده

طراحی سایت فروشگاهی شیرینی پدیده یکی از خدمات شرکت طراحی ” آرا ویژن ” می باشد. این شرکت در زمینه […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده
طراحی سایت به انگلیسی

طراحی سایت به انگلیسی

طراحی سایت به انگلیسی، بهترین انتخاب برای کسب و کارهایی است که در سطح جهانی تجارت می کنند. با توجه […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *