آراویژن

راهنمای انتخاب دامنه سایت (معرفی رایج ترین پسوندهای دامنه)

راهنمای انتخاب دامنه سایت چیست؟ دامنه یا دامین اسمی است که کاربران را به سایت شما منتقل می کند. نام دامنه سایت عنوانی است که در قسمت جستجوی گوگل قرار می گیرد. به همین دلیل انتخاب یک دامنه خوب برای سایت، به امری مهم و ضروری تبدیل شده است. در این مقاله از سایت “آرا ویژن” به بررسی نکات مهم و راهنمای انتخاب دامنه سایت، خواهیم پرداخت.

راهنمای انتخاب دامنه سایت

انتخاب نام مناسب برای سایت و دامنه تاثیر گذار می تواند نقش مهمی در معرفی برند و محصولات شما داشته باشد. این اسم باید به گونه ای انتخاب شود که وقتی کسی آن را می شنود، در ذهن خود، آن را به برند شما ربط دهد. به یاد داشته باشید که ثبت دامنه بایستی توسط مجموعه های که سرویس ثبت دامنه را ارائه می دهند، انجام بگیرد. دامنه ها مانند هاست به تمدید سالانه نیاز دارند. در صورت عدم تمدید، ممکن است برای کاربران دیگر فعال شده و باعث آسیب به سایت و کسب و کار شما شود.

مهم ترین ویژگی های یک دامنه خوب چیست؟

یک دامنه‌ی خوب می تواند ویژگی‌های مختلفی مانند موارد زیر داشته باشد:

  • دامنه باید کوتاه و روان باشد.
  • انتخاب نام دامنه بایستی به گونه ای باشد که در ذهن مخاطب ماندگار شود.
  • در دامنه خوب نباید از اعداد و کاراکترهای اضافه استفاده کرد.
  • استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه با توجه به نوع کسب و کار و موضوع سایت شما می تواند باعث بهبود رتبه سایت در فهرست نتایج گوگل و جلب اعتماد مشتری شود. در نتیجه در موفقیت شما نقش بسزایی خواهد داشت.
  • آدرس دامنه نباید کپی شده باشد. استفاده از نام برند های مشهور برای نام سایت می تواند اعتبار شما را خدشه دار کند. همچنین ممکن است از لحاظ قانونی نیز برای شما دردسر ایجاد کند.
  • استفاده از پسوند های رایج تجاری و متداول در نام دامنه مانند (com. و ir.) می تواند اعتبار وب سایت شما را از دیدگاه کاربران و گوگل افزایش دهد.

راهنمای انتخاب دامنه سایت

معرفی رایج ترین پسوندهای دامنه

دامنه در معرفی محدوده کاری شما نیز تاثیرگذار است و بنابراین باید در انتخاب آن‌ها توجه زیادی داشت. دامنه‌ها از دو قسمت تشکیل شده‌اند: نام و پسوند. پسوند دامنه که بعد از اسم تجاری شما می آید که به آن TLD نیز می‌گویند. در ادامه برخی از TLD‌هایی که از بسیار محبوبند را برای شما شرح خواهیم داد:

پسوند ir.

این پسوند صرفا برای کشور ما می‌باشد و کلیه ارگان‌ها، اشخاص و… می‌توانند از آن استفاده کنند و امروزه ثبت آدرس سایت با پسوند ir. در مقایسه با دامنه های جهانی صرفه‌ی اقتصادی بیشتری دارد.

پسوند com.

این پسوند برای سایت‌های تجاری که فعالیت آن‌ها جهانی است پیشنهاد می‌شود که امروزه بسیار پرطرفدار شده است. این پسوند مخفف عبارت Company یا Commercial (تبلیغات) می باشد.

پسوند net.

این پسوند به معنای Network است. از این پسوند بیشتر برای سایت های اینترنتی و مسائل فنی مرتبط با آن، استفاده می کنند. همچنین برای کانال‌های اخبار، مجموعه‌های آنلاین و دیگر موارد مشابه استفاده می‌شود

پسوند org.

این پسوند مخفف کلمه Organization است و بیشتر سازمان های غیر انتفاعی و غیر تبلیغاتی از آن استفاده می کنند.

پسوند biz.

مخفف کلمه Business است که بیشتر برای فعالیت های تجاری و تبلیغاتی استفاده می شود.

مطالب مرتبط
هاست ایرانی یا خارجی

هاست ایرانی بهتر است یا هاست خارجی؟

هاست ایرانی یا خارجی، کدام بهتر است ؟ آیا نوع آن در سایت من تاثیر خواهد گذاشت و کدام بهتر […]

3 دقیقه مطالعه مشاهده
تاثیر دامنه بر سئو سایت

آیا دامنه بر روی سئو سایت تاثیر گذار است؟

تاثیر دامنه بر سئو سایت را در این مقاله بررسی خواهیم کرد . اگر در مورد دامنه و انواع آن […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده
DNSSEC چیست

DNSSEC چیست و چگونه عمل می‌کند؟

DNSSEC چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر با این مفهوم آشنا نیستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *