آراویژن

دامنه ir بهتر است یا com؟

دامنه ir بهتر است یا com؟ یکی از اولین و پرتکرارترین سؤالاتی که قبل از ساخت و راه‌اندازی سایت برای همه به وجود می‌آید، این است که دامنه ir بهتره یا com؟ در این مقاله از سایت “آراویژن” به بررسی تفاوت‌ها، مزایا و معایب هر کدام، پاسخ خواهیم داد:

دامنه ir بهتر است یا com؟ بررسی تفاوت ها

کدام دامنه تاثیر بهتری بر روی سئو دارد؟ اهمیت دامنه ir و com چیست؟

ir و com پسوندهای دامنه هستند؛ یعنی بعد از آدرس سایت درج می شوند. این پسوندها مثل هر پسوند دیگری از کلمات اختصاری تشکیل شده اند. ir دو حرف اول کشور iran و com اختصاری از کلمه commercial یا تجاری است. پس تا اینجا اولین تفاوت این دو پسوند معلوم است: آی آر دامنه‌ای داخلی و مختص کشور ایران و دات کام دامنه‌ای بین المللی است. بنابراین طبیعی است که مرجع خرید این دو دامنه نیز با یکدیگر متفاوت باشد.

دامنه‌های داخلی را باید از طریق سایت ایرنیک به‌عنوان سامانه رسمی ثبت دامنه داخلی با درج اطلاعات کامل، احراز هویت و ارسال مدارک خریداری کرد؛ اما دامنه‌های بین‌المللی مثل com، net و… را می‌توانیم از هر فروشنده‌ای با ساخت حساب کاربری بخریم.

تفاوت قیمت دامنه ir و com

قیمت دامنه های بین المللی برای ما ایرانیان بسیار گران است. دلیل آن قیمت بالای دلار است. اما در مقابل دامنه های ir هزینه کمتری برای ثبت نیاز دارند. زمانی که شما دامنه ملی خریداری می‌کنید، این دامنه روی سیستمی ذخیره می‌شود که در ایران است. به همین دلیل هزینه نگه‌داری آن پایین‌تر است و این هم بصورت مستقیم روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. به یاد داشته باشید که بعد از یکسال باید این دامنه را تمدید کنید.

دامنه ir بهتر است یا com؟

برای تبلیغات رسانه‌ای کدام دامنه لازم است؟

از آنجایی که صدا و سیما کاملا ملی بوده، به همین دلیل برای تبلیغات رسانه ای، دامنه ملی را قبول می کند. اگر شما هم می‌خواهید که در تبلیغات صدا و سیما دیده شوید حتما لازم است که دامنه ملی یا همان دامنه آی آر داشته باشید.

مقایسه امنیت دو دامنه

دامنه‌ها به اندازه فضای میزبانی، در امنیت وب‌سایت تاثیرگذار نیستند؛ یعنی اینکه پسوند دامنه شما ir باشد یا com یا net اثر مستقیمی روی امنیت سایت نمی‌گذارد.

تنها نکته‌ای که شاید به‌صورت غیرمستقیم در امنیت پسوندها تاثیرگذار باشد، احراز هویت است. سایت ایرنیک، پیش از خرید دامنه مالکان را با تصویر مدارک و اطلاعات شخصی، احراز هویت می‌کند؛ در حالی که خرید دامین بین‌المللی با یک حساب کاربری در سایت فروشنده انجام می‌شود. بنابراین اگر کسی بخواهد دست به جرایم اینترنتی بزند، ترجیح می‌دهد با دامین‌های بین‌المللی با ریسک شناسایی پایین‌تر این کار را انجام دهد.

برای سئو، دات کام یا دات آی آر؟

سئو محلی یا local seo موضوعی است که به کسب و کارها کمک میکند به مخاطبان اطراف خودشان دسترسی داشته و در مقابل آنها قرار بگیرند. این یعنی اگر شما در تهران جستجو کنید “شرکت طراحی سایت” گوگل سایت هایی را نمایش میدهد که شرکتشان در تهران باشد.

این موضوع در سطح بین المللی هم کار میکند. یعنی اگر شما کلمه ای را در ایران جستجو کنید؛ گوگل ترجیح میدهد سایت های ایرانی را به شما نمایش بدهد. بنابراین ممکن است گوگل کمی نسبت به دامنه های ir مهربان تر باشد.

مطالب مرتبط
UI و UX چیست؟

تفاوت بین UI و UX چیست؟

UI و UX چیست؟ چه تفاوت هایی باهم دارند؟ در این مقاله باهم این موارد را بررسی خواهیم کرد و […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده
تغییر فونت در سایت 

دو روش تغییر فونت در سایت

تغییر فونت در سایت یکی از سوالات متداول بسیاری از شما می باشد که ما در این مقاله دو روش […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده
گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس و کاربردهای آن

گوگل آنالیتیکس را در این مقاله کامل باهم بررسی خواهیم کرد تا از مزایای عالی این ابزار آشنا شوید . […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *