آراویژن

فرق سرور لینوکس با ویندوز چیست؟

فرق سرور لینوکس با ویندوز را قصد داریم در این مقاله از سایت “آرا ویژن” با یکدیگر بررسی کنیم. همانطور که می دانید در مبحث بررسی تفاوت های سرور مجازی های مختلف، انتخاب سرور مجازی یا هاستینگ باید متناسب با نیاز و استفاده شما صورت بگیرد؛ اگر بحث هزینه برایتان مسئله مهمی نباشد، سرور مجازی لینوکس انتخاب مطمئن تر و منعطف تری خواهد بود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی این دو سیستم عامل بپردازیم:

فرق سرور مجازی لینوکس با ویندوز چیست؟

فرق سرور لینوکس با ویندوز در چیست؟ زمانی که قصد دارید کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کنید، مطمئنا بعد از ثبت دامنه به فضایی برای میزبانی وب سایت خود نیاز خواهید داشت. یکی از با کیفیت ترین و پر سرعت ترین سرویس انتخابی، سرور مجازی می باشد. با انتخاب این سرور می توانید مناسب ترین سیستم عامل را با توجه به نوع وب سایتتان استفاده کنید. سیستم عامل های سرور مجازی شامل لینوکس و ویندوز می باشند، که در ادامه به تفاوت آن ها خواهیم پرداخت:

فرق سرور لینوکس با ویندوز از لحاظ عملکردی

سرور مجازی لینوکس به منابع کمتری نیاز داشته و با وجود پروتکل SSH به برقراری ارتباط امن بین کاربر و سرور کمک می کند. ارتباط با پروتکل SSH ازطریق دستورهای لینوکس و به‌صورت متنی برقرار می‌شود. لینوکس می‌تواند از چند کار روی یک سرور پشتیبانی کند. توان پردازش فراوان سرور مجازی لینوکس سرعت لازم برای لود صفحات مختلف وب‌سایت را فراهم می‌کند. این سیستم عامل یکی از با ثبات ترین سیستم هایی است که دسترسی عالی را برای کاربران فراهم می کند. سرور مجازی لینوکس به‌ دلیل برخورداری از cPanel می‌تواند بر آسان‌تر‌کردن مدیریت FTP و SSH تأثیر بسزایی بگذارد.

کاربردهای سرور مجازی لینوکس چیست؟

  • سرور بازی
  • ارتباط آنلاین
  • میزبانی کردن وب
  • تهیه نسخه پشتیبانی
  • میزبانی کمپین‌های تبلیغاتی
  • انتقال داده از هاست اشتراکی به سرور مجازی لینوکس
  • آزمایش کدهای برنامه‌نویسی

مهم‌ترین مشکلی که سرور مجازی ویندوز برای کاربران به‌وجود می‌آورد، بحث به‌روزرسانی است. بعد از هر به‌روزرسانی درایوها یا نرم‌افزارها، ویندوز باید دومرتبه راه‌اندازی شود. نکته مهم دیگر اینکه ویندوز از رابط کاربری گرافیکی (GUI) استفاده می‌کند. به‌طورکلی، عملکرد ویندوز در پایداری از لینوکس کمتر است.

کاربردهای سرور مجازی ویندوز چیست؟

  • اجرای سرورهای ایمیل
  • مناسب برای پشتیبان‌ گیری
  • میزبانی از برنامه‌های محبوب ویندوز مانند اکسل، پاورپوینت، آفیس و Outlook
  • مناسب برای فارکس و معامله‌گران حرفه‌ای
  • مناسب برای اجرای وب‌سایت
  • کاربرد اختصاصی برای وب‌سایت‌های همیشه آنلاین
  • کاربرد اختصاصی برای اهداف تجاری
  • مناسب برای اجرای سرور VPN
  • دسترسی دائم و بدون محدودیت به اینترنت
  • مناسب برای اجرای نرم‌افزارهای مختلف و برنامه‌های کاربردی

فرق سرور لینوکس با ویندوز

فرق سرور لینوکس با ویندوز از لحاظ امنیت

سرور مجازی لینوکس سرور بسیار ایمنی است. در این نوع سرور، تنها مدیران اجازه دسترسی و ویرایش را دارند. متن‌باز‌بودن سرور مجازی لینوکس نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر امنیت فراوان آن است. با این ویژگی کاربران می‌توانند باگ‌ها و ضعف‌ها را شناسایی کنند و اقدامات لازم را برای رفع آن‌ها انجام دهند.

در لینوکس حریم شخصی کاربران حفظ شده و همین امر باعث جلب اعتماد زیاد آن ها شده است. شما می توانید با روشن کردن گذینه بک آپ گیری خودکار، داده ها را طبق زمان بندی در مکانی امن ذخیره کرده و احتمال هک شدن آن ها را کاهش دهید.

در مقابل سرور مجازی ویندوز به‌دلیل ثبت بیشترین آمار حمله‌های هکرها، از لحاظ امنیتی ضعف دارد. نکته مهم دیگر اینکه ویندوز اطلاعات زیادی از کاربران جمع‌آوری می‌کند و خطر هک آن بیشتر از لینوکس است. برای افزایش سطح امنیت در آن بایستی از تنظیمات مناسبی استفاده شود. مانند آنتی ویروس، رمز عبور پیچیده، به روزرسانی ها و احراز هویت دو مرحله ای

سازگاری سرور های مجازی

سرور مجازی لینوکس می‌تواند با نرم‌افزارهای منبع‌باز مانند PHP/Perl ،ROR ،Java ،Python ،SSH ،CGI به‌خوبی سازگاری داشته باشد. شایان ذکر است که لینوکس به‌دلیل برخورداری از ابزارها و تجهیزات مختلف، می‌تواند امکان انجام کارهای مختلف را برای شما فراهم کند. در مقابل سرور مجازی ویندوز برای اپلیکیشن‌های مخصوص ویندوز مثل ASP Classic ،ASP.net ،MySQL ،C# ،VB Development ،MS Access مناسب است.

فرق سرور لینوکس با ویندوز از لحاظ پشتیبانی فنی

سرور مجازی لینوکس به‌دلیل برخورداری از انجمن عمومی از پشتیبانی مناسبی برخوردار است. به همین دلیل قبل از خرید سرور مجازی بایستی خدمات پشتیبانی آن را در نظر بگیرید. در سرور ویندوز وظیفه پشتیبانی فنی بر عهده شرکت مایکروسافت می باشد. پشتیبانی فنی ویندوز هزینه کمتری نسبت به لینوکس دارد. چرا که کیفیت لینوکس بالاتر است.

استفاده آسان

استفاده از لینوکس به دلیل دارا بودن کنترل پنل cPanel که ابزار نسبتا راحتی جهت مدیریت هاستینگ می‌باشد، بسیار آسان است و به مدیریت FTP و SSH کمک می‌نماید. ویندوز نیز دارای رابط کاربر گرافیکی است که همین امر نیز مدیریت سرور را راحت‌تر کرده‌ است.

در آخر

سرور مجازی بخشی از سرور اختصاصی قدرتمند است که ویژگی هایی نظیر امنیت، ثبات، کنترل و عملکرد در این سرور باعث برتری و محبوبیت آن شده است. انتخاب سیستم عامل سرور مجازی به چگونگی مدیریت سرور، هزینه‌ها و روند کار هر سازمان بستگی دارد. هر سیستم عامل، مزایا و معایب خود را دارد که انتخاب گزینه مناسب به رویکرد شما برای بهره بردن از هر کدام وابسته است.

 

مطالب مرتبط
قیمت طراحی سایت اختصاصی

قیمت طراحی سایت اختصاصی چقدر است؟

قیمت طراحی سایت اختصاصی به چه عواملی بستگی دارد؟ طراحی وب سایت امروزه به عنوان یک نیاز مهم برای کسب […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده
طراحی سایت شیرینی پدیده

طراحی سایت فروشگاهی شیرینی پدیده

طراحی سایت فروشگاهی شیرینی پدیده یکی از خدمات شرکت طراحی ” آرا ویژن ” می باشد. این شرکت در زمینه […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده
طراحی سایت به انگلیسی

طراحی سایت به انگلیسی

طراحی سایت به انگلیسی، بهترین انتخاب برای کسب و کارهایی است که در سطح جهانی تجارت می کنند. با توجه […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *